مواد خوراکی

خواص شیره انگور

شیره انگور برای سلامتی انسان بسیار مهم هست. از بهترین خواص شیره انگور می‌توان به خاصیت آنتی اکسیدانی آن اشاره کرد که از تشکیل سلول‌های سرطانی در بدن جلوگیری می‌کند. شیره انگور خطر سرطان و حمله قلبی را کاهش می‌دهد، بدن را در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند و از تشکیل بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند. فواید شیره انگور برای انسان به همین موارد ختم نمی‌شود. خاصیت آنتی اکسیدانی شیره انگور از نظر زیبایی نیز بسیار موثر است. از پیری پوست جلوگیری می‌کند. قند موجود در شیره انگور، یک قند طبیعی است. این قند طبیعی خیلی سریع در بدن حل شده و بنابراین انرژی بدن را تامین می‌کند. این خاصیت شیره انگور آن را به منبع خوبی از انرژی تبدیل کرده است. شیره انگور همچنین از بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا، آمبولی و رگ‌های واریسی پیشگیری می‌کند. همچنین مشخص شده است که شیره گیاهی برای بیماری‌هایی مانند بیماری‌های عروقی و لخته شدن خون مفید است.

شیره انگور

خواص شیره انگور

  • خاصیت خون‌سازی و آنتی اکسیدانی که به تعادل سطح کلسترول کمک می‌کند. بدن را در برابر بیماری‌های قلبی عروقی محافظت می‌کند.
  • غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی، همراه با خون‌سازی و خواص آنتی اکسیدانی است.
  • سرشار از ویتامین‌های A، B، C، پتاسیم و آهن است و مقاومت بدن را در برابر بیماری افزایش می‌دهد.
  • غنی بودن آن از آهن و پتاسیم است که برای تشکیل سلول‌های هموگلوبین که اکسیژن را به خون می‌رسانند ضروری است و از سلامت قلب محافظت می‌کند.
  • یکی دیگر از خواص شیره انگور، رقیق کننده خون است که خطر سکته را کاهش می‌دهد.
  • یکی از فواید شیره انگور این است که قند طبیعی موجود در آن به سرعت هضم شده و به بدن انرژی می‌بخشد.
  • انگور به لطف محتوای آن، خون را رقیق می‌کند، در برابر فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و بسیاری از بیماری‌های ناشی از رگ‌های واریسی محافظت می‌کند. به بیماران، به ویژه کسانی که از لخته شدن خون و بیماری‌های عروقی رنج می‌برند، توصیه می‌شود شیره انگور هر روز بخورند. خواص شیره انگور آن‌قدر زیاد است که شمارش آن‌ها تمام نمی‌شود.
  • به لطف مقدار زیادی پتاسیم موجود در آن، فشار خون بالا را کاهش می‌دهد.
  • یک درمان عالی برای درمان یبوست است. شیره انگور به عنوان یک ملین طبیعی عمل می‌کند، به خصوص وقتی برای صبحانه مصرف می‌شود. هنگامی که به طور منظم مصرف می‌شود، درمانی برای یبوست مزمن است.
  • شیره انگور در مورد مشکلات مختلف سلامتی مانند سرطان پستان و سرطان روده بزرگ بسیار مفید است. آنتوسیانین و پروتونوسیانیدین رشد سلول‌های سرطانی را کند می‌کنند. شیره انگور منبع خوبی از انرژی است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.
  • قدرت ضد التهابی دارد و اثرات شیمی درمانی را کاهش می‌دهد.
  • با تقویت حافظه، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد.
  • برای عفونت و التهاب بسیار موثر است.
  • این ماده غذایی مفید برای بیماران دیابتی است. مطالعات زیادی وجود دارد که حساسیت به انسولین را نشان می‌دهد. پلی فنول‌های موجود در شیره انگور خطر بیماری قلبی را کاهش داده و رگ‌های خونی را آرام می‌کنند تا جریان خون و عملکرد سالم را حفظ کنند.
شیره انگور
شیره انگور

خواص شیره انگور در طب سنتی

در طب سنتی ایرانی، شیره انگور را دبس یا دوشاب می‌نامند. طبع این خوراکی، گرم و تر است و بیش‌تر افراد می‌توانند از آن استفاده کنند. بعضی افراد با شیره شربت درست می‌کنند که روش بسیار خوبی است و طبع شربت نیز گرم است. شیره انگور همانند خود انگور دارای مقادیری از ویتامین آ، ب و ث است و مصرف آن نیازهای بدن را به این ویتامین‌ها تامین می‌کند. یکی از بهترین زمان‌های استفاده از شیره انگور فصل زمستان است. فواید شیره انگور در درمان و تسکین بیماری‌های فصل سرما زیاد است. پس جایی برای آن در برنامه‌ی غذایی‌تان باز کنید.

یکی دیگر از خواص شیره انگور، غلیظ کردن شیر مادر است، به همین دلیل اگر شیر مادری رقیق باشد، می‌تواند در کنار بقیه درمان‌ها شیره انگور را مصرف کند. از فواید شیره انگور اثر بازکنندگی گرفتگی‌ها است و از این رو برای اینکه در مجاری کبد، انسداد ایجاد نشود، می‌توان شیره انگور را همراه با سرکه انگور مصرف کرد. یکی از خواص شیره انگور اثر نرم کنندگی و ضدالتهابی در ناحیه حلق است. به همین دلیل افرادی که در فصول سرد سال دچار التهاب حلق می‌شوند و به دنبال آن سرفه می‌کنند، بهتر است که از غرغره شیره انگور با آب استفاده کنند.

انگور
انگور

خواص شیره انگور برای کودکان

از آن جایی که کودکان برای رشد نیاز به مواد مغذی بیش‌تری دارند، مصرف شیره انگور برای آن‌ها می‌تواند علاوه بر تامین کالری، برخی مواد مورد نیاز بدن آن‌ها برای رشد را هم فراهم کند. به همین دلیل به والدین توصیه می‌شود از شیره انگور در رژیم غذایی کودکان خود استفاده کنند. شیره انگور، کالری بسیار بالایی دارد. از این رو مصرف شیره انگور برای کودکان ضعیف بسیار مفید است. همچنین افرادی که بسیار لاغرند و افرادی که در اثر بیماری طولانی یا عمل جراحی ضعیف شده‌‌اند، برای بهبود ضعف خود می‌توانند از خواص شیره انگور بهره ببرند.

مضرات شیره انگور

فواید شیره انگور بسیار زیاد است اما با این حال ممکن است عوارضی نیز داشته باشد. از آن جایی که شیره انگور طبع گرم و تری دارد، مصرف زیاد آن برای گرم مزاج‌ها خوب نیست و موجب غلیظ شدن صفرای‌شان می‌شود و نتیجه آن، بالا رفتن حرارت بدن، سردرد و جوش زدن در صورت و بدن‌شان است که برای رفع  این حالت توصیه می‌شود از تخم ریحان و تخم خشخاش استفاده شود.

خواص شیره انگور برای پوست

خواص شیره انگور برای پوست بسیار زیاد است. مصرف شیره‌ی انگور به سرعت و به راحتی به ترمیم بافت‌های آسیب دیده پوست کمک می‌کند. این شیره‌ با افزایش سرعت تشکیل گلبول‌های قرمز خون می‌تواند باعث خوش رنگی و سرخی پوست صورت شود. یکی از مهم‌ترین خواص شیره انگور رفع ضعف عمومی بدن است. این ماده غذایی فواید زیادی برای زنان دارد.

شیره انگور و خرما
شیره انگور و خرما

خرید شیره انگور

در این بخش می توانید اقدام به خرید شیره انگور با کیفیت نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *