مواد خوراکی

کره بادام زمینی

کره بادام زمینی

کره بادام زمینی یکی از محبوب ترین خوراکی ها در میان بزرگسالان و کودکان است. هرچند خوشمزه است، اما بسیاری از مردم نگران مصرف بیش از حد آن هستند.

بادام زمینی ها و کره بادام زمینی حاوی مواد مغذی هستند که باعث افزایش سلامت قلب و بهبود سطح قند خون می شوند. حاوی کالری و چربی بالا است، بنابراین مردم باید از آن در حد اعتدال مصرف کنند و زیاده روی نکنند. مقدار زیادی پروتئین همراه با ویتامین های ضروری دارد. مواد معدنی مانند منیزیم، پتاسیم و روی را برای بدن انسان فراهم می کند.

بادام زمینی و کره بادام زمینی

فواید و ارزش غذایی

  • پروتئین

حاوی 7.02 گرم پروتئین در هر 2 قاشق غذا خوری است.

  • منیزیم 

هر 2 قاشق غذاخوری، حاوی 57 میلی گرم منیزیم است. طبق توصیه، rda مصرف منیزیم در مردان 400-420 و برای زنان 310-320 می باشد. منیزیم برای سلامتی ضروری است و نقشی در فرآیندهای شیمیایی مختلف بدن ایفا می کند.

  • فسفر

هر وعده شامل 107 میلی گرم فسفر است، که حدود 15.3 درصد از مقادیر توصیه شده برای بزرگسالان می باشد. فسفر به بدن کمک می کند تا سلول ها و استخوان های سالم بسازد و همچنین به سلول ها کمک می کند تا انرژی تولید کنند.

  • روی

یک وعده کره بادام زمینی حدود 0.85 میلی گرم روی را برای بدن فراهم می کند،که 7.7 درصد میزان دریافت روزانه برای مردان و 106% از مقادیر توصیه شده برای زنان می باشد. روی برای تقویت سیستم ایمنی بدن، سنتز پروتئین و تشکیل DNA ضروری است.

کره بادام زمینی
  • نیاسین

کره بادام زمینی حاوی 4.21 میلی گرم نیاسین در هر وعده است، که نقش مفیدی در مصرف 14 تا 16 میلی گرمی توصیه شده دارد. نیاسین به بهبود هضم، عملکرد عصبی و تولید انرژی کمک می کند.

  • ویتامین B6 

با داشتن 0.17 گرم ویتامین B در هر وعده کره بادام زمینی تقریباً 14 درصد از مقدار توصیه شده 1.3 میلی گرمی توسط rda دریافت خواهد شد. ویتامین B نقش مهمی در مهار واکنش های آنزیمی در بدن دارد و برای سلامت قلب و سیستم ایمنی ضروری باشد. همچنین حاوی 152 میلی گرم سدیم است که در هر روز بیش از 10.1 درصد از سدیم نیاز روزانه یک بزرگسال، یعنی 1500 را تشکیل می دهد.

خواص و مزایای کره بادام زمینی

  • برای کاهش وزن

ممکن است به این دلیل باشد که بادام زمینی ها احساس سیری و پر بودن می دهند که این احساس به لطف پروتئین، چربی و فیبر آنها است.

  • برای تقویت و بهبود سلامت قلب

کره بادام زمینی حاوی بسیاری از مواد مغذی است که می تواند سلامت قلب را بهبود بخشد چرا که حاوی :

  • اسیدهای چرب تک اشباعی (MUFA)
  • اسیدهای چرب چند غیر اشباع (PUFA)
  • نیاسین
  • منیزیم
  • ویتامین E

نسبت مشابهی با روغن زیتون دارد که به عنوان یک گزینه قلبی سالم نیز شناخته می شود. مصرف بالای مغزها ممکن است با کاهش خطر مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی یا علل دیگر، ارتباط داشته باشد. محققان بادام زمینی ها را به طور خاص به عنوان راهی مؤثر برای بهبود سلامت قلب برای برخی افراد توصیه می کنند.

  • مصرف در بدنسازی 

اگر چه مقدار کالری براساس قد، با سطح فعالیت و میزان متابولیک تغییر می کند؛ اما مقدار مصرف کالری روزانه توصیه شده در حدود 1.600-2400 کالری در روز برای زنان و تا 3.000 کالری در روز برای مردان متغیر است. با این حال، مردان بالغ باید روزانه 3.000 کالری مصرف کنند در حالی که زنان فعال تا 2.400 کالری در روز می گیرند. به دلیل مقدار بالای کالری، راه ساده ای برای افزایش جذب کالری و چربی غیراشباع است.

کره بادام زمینی
  • برای مدیریت سطح قند خون

کره بادام زمینی یک غذای نسبتاً کم کربوهیدرات است، که حاوی مقادیر زیادی چربی و پروتئین و همچنین مقداری فیبر است. این ویژگی ها به این معنی است که کره بادام زمینی با قند اضافه تاثیری بر میزان قند خون ندارد و می تواند گزینه خوب و مناسبی برای مبتلایان به دیابت باشد. براساس این بررسی، زنانی که در صبحانه خود این آجیل ها را مصرف می کنند، سطح قند خون کمتری، نسبت به زنانی که صبحانه با همان مقدار کربوهیدرات بدون مصرف گردو، می خوردند، گرسنگی کمتری داشتند.

  • جلوگیری از دیابت نوع 2 با

مصرف کره بادام زمینی نیز می تواند در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مفید باشد. بادام زمینی ها نه تنها حاوی پروتئین هستند، بلکه چربی های اشباع نشده هم دارند. چربی اشباع نشده به بهبود حساسیت انسولین کمک بسیاری خواهد کرد.

منبع خوب ویتامین ها

کره بادام زمینی، حاوی بسیاری از ویتامین هایی است که برای بدن ما مناسب هستند، تا به درستی عمل کنند. ویتامین A برای بینایی مفید است، در حالی که ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند و زخم های ساده را سریع تر درمان می کند. از طرف دیگر، ویتامین E که در کره بادام زمینی یافت می شود، یک ماده مغذی کم مصرف بسیار مهم است که توسط بدن ما برای انحلال ساختارهای اسید چرب و انسداد در شریان ها مورد نیاز است.

  • خواص آنتی اکسیدانی

حاوی خواص آنتی اکسیدانی به علت وجود اسید فولیک، نیاسین، اسید پانتوتنیک، پیریدوکسین، ریبوفلاوین و تیامین است. یکی از آنتی اکسیدان های موجود در آن رزوراترول است، رزوراترول یک آنتی اکسیدان پلی فنولی است که می تواند در کنترل بیماری های مزمن مؤثر باشد.

  • جلوگیری از سرطان

حاوی B-سیتواسترول است، یک فیتواسترول است که دارای ویژگی بسیار خوبی برای مبارزه با سرطان، به ویژه کولون، پروستات و سینه است. بادام زمینی و محصولات آن مانند:روغن بادام زمینی و کره بادام زمینی منابع ایده آلی از فیتوسترول هستند.

  • پتاسیم بالا

کره بادام زمینی حاوی پتاسیم است، که به عنوان الکترولیت عمل می کند و یک عنصر تعادلی سیال در بدن است. در مقایسه با سدیم که مستقیماً وارد سیستم قلبی عروقی به صورت فشار خون می شود، پتاسیم هیچ فشاری بر روی خون و یا بر روی سیستم قلبی عروقی ندارد، یک عنصر مهم برای قلب است که در مقادیر زیاد کره بادام زمینی یافت می شود.

کره بادام زمینی
  • غنی از فیبر رژیمی

بادام زمینی ها و کره بادام زمینی حاوی فیبر بسیار بالایی هستند. یک فنجان یا تقریباً 125 گرم بادام زمینی  آن به ترتیب، 12 گرم و 20 گرم فیبر رژیمی دارد. فیبر رژیمی یکی از مهم ترین بخش های رژیم غذایی ما است. زیرا، کمبود فیبر رژیمی می تواند منجر به مشکلات و بیماری هایی مانند:یبوست، دیابت، کلسترول و بیماری های قلبی شود.

  • برای کاهش اشتها

به طور طبیعی، پرخوری به هیچ شکلی خوب نیست و تمایل به مقاومت در برابر وسوسه یک کار روزمره را ایجاد می کند. با این حال مصرف غذاهای غنی از مواد مغذی می تواند به جلوگیری از اشتها و تمایل شما کمک کند.

  • کاهش خطر ابتلا به سرطان کولون

به نظر می رسد که با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، به ویژه در زنان، در ارتباط باشند. اگرچه علت این امر به طور کامل شناخته نشده است، اما می توان آن را با محتوای فیبر همراه با چربی های غیر اشباع ضد التهابی مرتبط دانست. این ها می توانند به جلوگیری از رشد پولیپ در بدن کمک کنند، اگرچه این پولیپ ها اغلب بی خطر هستند و معمولاً دلیل هشدار نیستند.

  • کاهش یا جلوگیری از کاهش عملکرد شناختی

مصرف منظم بادام زمینی یا کره بادام زمینی با کاهش ریسک کاهش شناختی همراه است. علاوه بر محتوای بالای ضد التهابی آن، نیاسین در اینجا نقش مهمی ایفا می کند.

  • برای حفظ سلامت پوست

منبع غنی از ویتامین E است. ویتامین E به پوست کمک می کند تا رطوبتش را حفظ کند و از چین و چروک یا لکه های فلس دار جلوگیری می کند. ویتامین E، یک آنتی اکسیدان قوی است که به کاهش تاثیر آفتاب بر پوست ما کمک می کند.

کره بادام زمینی و قلب
  • حفظ تعادل مایع بدن

منبع خوبی از پتاسیم رژیمی است که یک ماده معدنی بسیار بزرگ محسوب می شود. پتاسیم به عنوان نقش مخالف سدیم عمل می کند. و به اطمینان از حذف سدیم اضافی از طریق ادرار و حفظ فشار خون، تعادل مایع به گردش خون کمک می کند. پتاسیم نیز در اتساع عروق خونی نقش دارد و به کاهش فشار پمپ خون کمک می کند.

  • یک منبع عالی پروتئین برای گیاهخواری

گیاهخواران در رفع نیازهای پروتئینی خود دچار مشکل می شون. هر 2 قاشق سوپ خوری کره بادام زمینی شامل تقریباً 8 گرم پروتئین است که برای مصرف در طول روز بسیار مفید هستند.

  • کره بادام زمینی برای کمک به پیشگیری از میگرن

دفعه بعد که میگرن شما عود کرد، به سراغ کره بادام زمینی بروید. کره بادام زمینی غنی از منیزیم است، که با کاهش فرکانس و شدت میگرن مرتبط است. حتی بهتر است به طور منظم مصرف کنید، تا از بروز میگرن در وهله اول جلوگیری کنید، پیشگیری همیشه بهتر از درمان خواهد بود.

مضرات و عوارض جانبی

واکنش های آلرژی رایج ترین اثرات جانبی کره بادام زمینی هستند. بادام زمینی ها نسبت به آسپرژیلوس فلاووس حساس تر هستند، که ممکن است علت سرطان زایی داشته باشند. مقدار بالای اسید چرب کره بادام زمینی ممکن است باعث مشکلات سلامتی مانند:سکته مغزی، بیماری عروق کرونر و مسدود شدن شریان ها شود. که ممکن است علائمی مانند: گرفتگی شکم، اسهال، استفراغ، تهوع، خستگی، سردرد داشته باشد. چنین سالمونلایی در کره بادام زمینی ممکن است باعث ایجاد یک بیماری مزمن به نام “آرتریت راکتیو” شود. علائم آن شامل درد مفاصل، سوزش چشم و دفع ادرار دردناک می باشد. آلرژی کره بادام زمینی یک واکنش ازدیاد حساسیت است که ممکن است منجر به علائمی نظیر استفراغ، کهیر (کندو)، درد شکم، اسهال و مشکلات تنفسی شود. در موارد بدتر، ممکن است حتی باعث واکنش هایی مثل شوک آنافیلاکسی شود، که ممکن است در برخی موارد کشنده باشد. کودکان بیشتر در معرض آلرژی کره بادام زمینی قرار دارند و ممکن است باعث واکنش های اولیه مثل گلوی خشک و خارش دار در آنها شوند.

خرید کره بادام زمینی

در زیر می توانید محصولات کرده بادام زمینی را مشاهده کرده و اقدام به خرید نمایید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *